Alles over recht op onderwijs

Alle kinderen hebben recht op onderwijs. Dat staat zo in het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind. Toch wordt dit recht nog op grote schaal geschonden. Wereldwijd zijn er naar schatting 122 miljoen meisjes die niet naar school gaan (UNESCO, 2023). Onderwijs is belangrijk voor ieder kind, maar voor meisjes in het bijzonder. Een laag opleidingsniveau bij meisjes heeft namelijk niet alleen negatieve gevolgen voor henzelf, maar ook voor hun kinderen, familie, gemeenschap en de maatschappij. Goed onderwijs zorgt niet alleen voor betere kansen op een fatsoenlijke baan met een goed inkomen, maar staat ook in relatie tot vermindering van problemen als kindhuwelijken en tienerzwangerschappen (WHO, 2020).

Door armoede moeten kinderen werken en kunnen ze niet naar school.

Meisjes willen zelf leren lezen

Meisjes willen niet dat hen thuis de les wordt gelezen. Dat hen verteld wordt dat ze moeten trouwen of werken. Ze willen zélf leren lezen, op school.

Feiten & cijfers recht op onderwijs

Hoeveel kinderen gaan er wereldwijd eigenlijk niet naar school?

  • Wereldwijd volgen meer dan 64 miljoen kinderen tussen de zes en elf jaar geen onderwijs. Meer dan de helft hiervan komt uit de regio Sub-Sahara Afrika. (Unicef, 2022)
  • 195 miljoen kinderen volgen geen middelbaar onderwijs (Unicef, 2022)
  • Wereldwijd gaat ongeveer een op de vier meisjes (15-19 jaar) niet naar school, terwijl dat bij jongens een op de tien is. (Unicef, 2020)
  • Meisjes en jonge vrouwen in conflictgebieden hebben 90 procent meer kans om niet naar school te gaan dan meisjes in conflictvrije gebieden.
  • 14 miljoen kinderen volgen geen voortgezet onderwijs meer door rampen en conflicten in hun omgeving.
  • Hoewel digitale onderwijsplatformen en mogelijkheden om digitaal les te geven zijn verbeterd sinds de coronapandemie, hebben nog zo’n 2,2 miljard mensen onder de 25 geen toegang tot internet thuis. (Unicef, 2021)
schoolkinderen in lokaal

De gevolgen van het coronavirus op het recht op onderwijs

De COVID-19-pandemie heeft in de landen waar we werken vergaande gevolgen voor het onderwijs. Veel meisjes keren niet meer terug naar school, omdat ze in de coronaperiode zijn uitgehuwelijkt of aan het werk zijn gezet.

 

 

UNESCO schat dat tijdens de piek van de crisis wereldwijd 743 miljoen meisjes niet naar school gingen (UN Policy Brief, 2020). Veel kinderen konden ook geen thuisonderwijs volgen, omdat ze geen toegang hebben tot internet.

Ook op de lange termijn heeft dit negatieve gevolgen. Zo is het voor meisjes extra moeilijk om zonder goede opleiding economisch onafhankelijk te worden en een eigen toekomst op te bouwen. Minder onderwijs door de schoolsluitingen leidt tot minder werkgelegenheid in de toekomst (World Bank, 2021).

Het is belangrijk dat we investeren in onderwijs voor meisjes en jonge vrouwen, zowel voor henzelf als voor de gemeenschap.

 

Recht op onderwijs in onze programmalanden: dit doet Plan International

Hoe krijgen we meisjes terug op school? Elk jaar gaan er miljoenen kinderen niet naar school, waarvan meer dan de helft uit meisjes bestaat. De rechten van kinderen, en met name meisjes, worden niet gewaarborgd. Dit moet stoppen! Plan International zet zich wereldwijd in voor een betere kwaliteit van het onderwijs en een schoolopleiding van minimaal negen jaar voor alle kinderen. Daar hebben ze recht op. We focussen op onderwijs op alle niveaus, van basis- tot hoger onderwijs, maar de nadruk ligt voornamelijk op voortgezet onderwijs en beroepsopleidingen, daar zijn de problemen het grootst.

Voorlichting en betere onderwijsfaciliteiten

Er zijn verschillende manieren waarop Plan International bijdraagt aan beter onderwijs voor kinderen. Plan International zorgt bijvoorbeeld voor voorlichting aan ouders en het trainen van leerkrachten en schoolbesturen. Maar we bouwen ook betere onderwijsfaciliteiten waaronder klaslokalen, we maken scholen veiliger zodat kinderen en in het bijzonder meisjes zonder zorgen naar school kunnen. En we zorgen dat docenten de beschikking hebben over kindvriendelijke lesmethodes.

Informatie over hygiëne en voedselprogramma’s

Ook verspreiden we informatie over hygiëne in de gemeenschappen waar we werken, om het risico dat kinderen ziek worden en daardoor school missen te verminderen. In de coronaperiode is dat meer van belang dan ooit. Op sommige scholen hebben we voedselprogramma’s opgezet en krijgen de kinderen een lunch, vaak hun enige voedzame maaltijd op een dag.

Obstakels wegnemen

Daarnaast neemt Plan International obstakels weg die ervoor zorgen dat meisjes niet naar school gaan. Zo zorgen we ervoor dat er goede toiletten aanwezig zijn op scholen, zodat meisjes ook naar school kunnen gaan tijdens hun menstruatie. Ook geven we bijvoorbeeld financiële ondersteuning aan gezinnen, zodat kinderen op school kunnen blijven.

Bestrijden van kindhuwelijken en tienerzwangerschappen

Ook bestrijden we andere factoren waardoor meisjes school missen, zoals kindhuwelijken en tienerzwangerschappen. Plan International werkt daarbij nauw samen met community’s, overheden, onderwijsinstanties en bedrijven.

Bewustzijn vergroten

We bieden trainingen aan om de weerbaarheid van meisjes te vergroten. Meisjes, maar ook jongens, leren we over rechten, levensvaardigheden en gelijkheid. Ook krijgen jongeren trainingen waarin ze leren hoe ze hun loopbaan kunnen starten.

Lees ook: vijf manieren waarop onderwijs levens verbetert.

Schoolmeisjes op school AEP schoolproject Nigeria

Maak verandering mogelijk

Help meisjes naar school

Word nu donateur

Verhalen over onderwijs

Plan International geeft zoveel mogelijk meisjes de kans naar school te gaan en hun opleiding af te maken.

  • Meisjesverhalen

    Poria: “Niet naar school gaan zou ik verschrikkelijk vinden”

    Als je lui bent, zoek je maar een andere school Poria (16) uit Kenia was net aangekomen op de plek die de komende vier jaar haar thuis zou worden toen ze het bericht…

    Lees meer

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    Drie keer vallen, vier keer opstaan: Vaida gaat eindelijk weer naar school

    Toen de Zuid-Sudanese Vaida (16) acht jaar oud was, overleed haar moeder. Ze trok tijdelijk bij haar ooms in, die besloten dat ze moest stoppen met school. Pas toen ze in 2017 bij haar oma…

    Lees meer

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    Sarah is vastbesloten weer naar school te gaan

    Sarah* (13) woont in Zuid-Sudan. Ze woont hier met haar moeder en haar vier broers. Omdat haar moeder niet altijd genoeg geld had om haar schoolkosten te betalen, miste ze regelmatig lessen. Toen ze…

    Lees meer

    Lees meer
 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.