Alles over recht op onderwijs

Elk kind heeft recht op onderwijs. Dat staat zo in het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind. Toch zijn er wereldwijd nog naar schatting ongeveer 257 miljoen kinderen en jongeren die geen onderwijs volgen (UNESCO, 2019). Onderwijs is belangrijk voor ieder kind, maar voor meisjes in het bijzonder. Een laag opleidingsniveau bij meisjes heeft namelijk niet alleen negatieve gevolgen voor henzelf, maar ook voor hun kinderen, de familie, de gemeenschap en de maatschappij. Onderwijs leidt niet alleen tot hogere inkomsten, maar staat ook in relatie tot vermindering van problemen als kindhuwelijken en tienerzwangerschappen (WHO, 2020).

De school op wielen

Als kinderen niet naar school kunnen, komt de school naar de kinderen. Elke dag stopt de schoolbus met daarin een klaslokaal op vier plekken aan de rand van de sloppenwijken in het Indiase Mumbai. Daar zitten vrijwillige leerkrachten klaar om de kinderen les te geven. Ook overtuigen ze ouders om hun kinderen een paar uur per dag naar de schoolbus te laten komen.

Feiten & cijfers recht op onderwijs

Hoeveel kinderen gaan er wereldwijd eigenlijk niet naar school?

  • Wereldwijd volgen minstens 58 miljoen kinderen geen basisonderwijs. Meer dan de helft hiervan komt uit de regio Sub-Sahara Afrika (UNESCO, 2019)
  • Meer dan 198 miljoen kinderen volgen geen middelbaar onderwijs (UNESCO, 2019)
  • Onderwijs heeft pas substantieel effect vanaf de middelbare school (The World Bank, 2018)
  • Wereldwijd rondt drie op de vier meisjes (12-14 jaar) de lower secondary school af. In lage-inkomenslanden is dit één op de drie meisjes (High Cost of Not Educating Girls, 2018)
  • Bijna 1 miljard meisjes en jonge vrouwen jonger dan 24 jaar missen de vaardigheden die ze nodig hebben voor hun leven en werk. In lageremiddeninkomenslanden komt dit neer op 75 procent van de meisjes en jonge vrouwen, in lage-inkomenslanden is dit zelfs 93 procent (Malala Fund, 2018)
  • Als een meisje in West- en Centraal-Afrika niet naar school gaat voordat ze tien jaar oud is, is de kans groot dat ze nooit meer naar school gaat. Dit is het geval voor ruim 90 procent van de meisjes die niet naar school gaan in Mali en Niger (UNESCO, 2018)

Wil je je meer verdiepen in feiten en cijfers rondom het recht op onderwijs? Lees hier meer!

schoolkinderen in lokaal

De impact van Corona op onderwijs

De COVID-19 pandemie zal vooral voor de armste landen ter wereld vergaande gevolgen hebben op het gebied van recht op onderwijs. Tienermeisjes lopen het meeste risico, omdat de kans groot is dat zij ook na de coronacrisis niet terug naar school zullen gaan.

 

 

UNESCO schat dat tijdens de piek van de crisis 743 miljoen meisjes niet naar school gingen, waarvan ruim 110 miljoen in de armste ontwikkelingslanden woonden (UN Policy Brief, 2020). Meisjes hebben ook minder mogelijkheden tot thuisonderwijs. Zij moeten hun ouders helpen in het huishouden, en hebben dus geen tijd meer om te leren. Bovendien hebben ze vaak geen toegang tot internet en radio’s, omdat die alleen voor de jongens bestemd zijn.

Als meisjes en jonge vrouwen geen onderwijs meer krijgen, lopen zij een verhoogd risico op huiselijk geweld en uithuwelijking. Bovendien zal het voor hen heel moeilijk zijn om economisch onafhankelijk te worden zonder een goede opleiding.

Schooluitval van meisjes heeft ook een grote impact op de wereldwijde economie. In totaal zullen naar schatting 44 miljoen ontslagen vallen als gevolg van de pandemie, waarvan ongeveer 31 miljoen vrouwen zullen zijn (Citi Bank Global Insights). Dit betekent dat er een gat zal vallen in het landelijke inkomen (of GDP). Het is dus voor zowel de vrouwen zelf als voor de landelijke economieën belangrijk dat er veel meer geïnvesteerd gaat worden in onderwijs en de rechten voor meisjes en jonge vrouwen.

Dit doet Plan International voor de rechten van kinderen op onderwijs

Hoe krijgen we meisjes terug op school? Elk jaar gaan er miljoenen kinderen niet naar school, waarvan meer dan de helft uit meisjes bestaat. Er zit in het percentage kinderen dat onderwijs mist een duidelijke kloof tussen welvarende landen en lage-inkomenslanden. De rechten van kinderen, en met name meisjes, worden niet gewaarborgd. Dit moet stoppen! Plan International zet zich wereldwijd in voor een betere kwaliteit van het onderwijs en een schoolopleiding van minimaal negen jaar voor alle kinderen. Daar hebben ze recht op. De nadruk ligt daarbij op voortgezet onderwijs en beroepsopleidingen; hier zijn de problemen het grootst.

Voorlichting en betere onderwijsfaciliteiten

Er zijn verschillende manieren waarop Plan International bijdraagt aan beter onderwijs voor kinderen. Plan International zorgt bijvoorbeeld voor voorlichting aan ouders en het trainen van leerkrachten en schoolbesturen. Maar we bouwen ook betere onderwijsfaciliteiten en geven docenten toegang aan kindvriendelijke lesmethodes.

Informatie over hygiëne en voedselprogramma’s

Ook verspreiden we informatie over hygiëne in de community’s waar we werken, om het risico dat kinderen ziek worden en daardoor school missen te verminderen. Op sommige scholen hebben we voedselprogramma’s opgezet en krijgen de kinderen een lunch, vaak hun enige voedzame maaltijd op een dag.

Barrières wegnemen

Daarnaast neemt Plan International barrières weg die ervoor zorgen dat meisjes niet naar school gaan. Zo zorgen we ervoor dat er goede toiletten aanwezig zijn op scholen zodat meisjes ook naar school kunnen gaan als ze ongesteld zijn.

Bestrijden van kindhuwelijken en tienerzwangerschappen

Ook bestrijden we andere factoren waardoor meisjes school missen, zoals kindhuwelijken en tienerzwangerschappen. Zo worden hun rechten beschermd, kunnen zij hun opleiding afmaken en toegang krijgen tot de arbeidsmarkt. Plan International werkt daarbij nauw samen met lokale gemeenschappen, lokale en nationale overheden, onderwijsinstanties en corporate partners.

Lees ook: vijf manieren waarop onderwijs levens verbetert.

Meisje uit Tanzania

Plan International zet zich in voor kinderen zoals Sylvia.

Op de hoogte blijven van ons werk en de resultaten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Verhalen over onderwijs

Plan International geeft zoveel mogelijk meisjes de kans naar school te gaan en hun opleiding af te maken.

  • Meisjesverhalen

    “Om verder te studeren moest ik scheiden”

    In het eerste jaar van haar studie aan de universiteit in Sudan moest Zainab trouwen. Ze was toen zeventien jaar oud. Al snel stelde haar man haar voor een moeilijke keuze: bij hem blijven…

    Lees meer
  • Fatmata kindhuwelijk Sierra Leone Meisjesverhalen

    “Als ik aan mijn kindhuwelijk kan ontsnappen, kunnen anderen dat ook”

    Fatmata werd op haar zestiende uitgehuwelijkt aan een oudere man. Vastberaden om haar studie voort te zetten, en om geen kindbruid en tienermoeder te worden, klopte Fatmata aan bij Plan International. Na bemiddeling met…

    Lees meer
  • voedseltekort Zuid-Sudan Meisjesverhalen

    De grote gevolgen voor meisjes door het voedseltekort in Zuid-Sudan

    Door gewelddadige conflicten en hevige overstromingen is er een extreem voedseltekort in Zuid-Sudan. In deze crisissituatie zijn meisjes het meest kwetsbaar. Steeds vaker worden ze door armoede van school gehaald en groeit de kans…

    Lees meer
  • onderwijs in Afrika Meisjesverhalen

    Onderwijs in Afrika – drie projecten van Plan International

    Elk kind heeft recht op onderwijs. Toch gaan er wereldwijd miljoenen kinderen, waarvan veel in Afrika, niet naar school. Armoede, ongelijkheid, gewelddadige conflicten en de coronacrisis zorgen ervoor dat kinderen geen onderwijs krijgen. Plan…

    Lees meer
  • Filipijnse jongerenreporter schrijft verhalen voor positieve verandering Meisjesverhalen

    Filipijnse jongerenreporter zorgt met haar verhalen voor positieve verandering

    In de Filipijnen is vanwege de coronacrisis al maandenlang een strenge lockdown van kracht. Hierdoor is het voor veel kinderen en jongeren onmogelijk om onderwijs te volgen. Dit geldt helaas ook voor Kristine (18).

    Lees meer
  • coronacrisis school solar radio Meisjesverhalen

    Drie manieren waarop meisjes onderwijs kunnen volgen tijdens corona

    Op het dieptepunt van de coronacrisis gingen zo’n 1,7 miljard kinderen niet naar school. Volgens schattingen keren bijna 24 miljoen kinderen straks niet meer terug. Plan International biedt drie creatieve oplossingen waardoor jongeren toch…

    Lees meer
 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.