Alles over recht op onderwijs

Elk kind heeft recht op onderwijs. Dat staat zo in het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind. Toch zijn er wereldwijd naar schatting 260 miljoen kinderen en jongeren die geen onderwijs volgen (UNESCO, 2020). Onderwijs is belangrijk voor ieder kind, maar voor meisjes in het bijzonder. Een laag opleidingsniveau bij meisjes heeft namelijk niet alleen negatieve gevolgen voor henzelf, maar ook voor hun kinderen, familie, gemeenschap en de maatschappij. Onderwijs zorgt niet alleen voor betere kansen op een fatsoenlijke baan met een goed inkomen, maar staat ook in relatie tot vermindering van problemen als kindhuwelijken en tienerzwangerschappen (WHO, 2020).

Meisjes willen zelf leren lezen

Meisjes willen niet dat hen thuis de les wordt gelezen. Dat hen verteld wordt dat ze moeten trouwen of werken. Ze willen zélf leren lezen, op school.

Feiten & cijfers recht op onderwijs

Hoeveel kinderen gaan er wereldwijd eigenlijk niet naar school?

  • Wereldwijd volgen meer dan 60 miljoen kinderen geen basisonderwijs. Meer dan de helft hiervan komt uit de regio Sub-Sahara Afrika. (UNESCO, 2020)
  • Bijna 200 miljoen kinderen volgen geen middelbaar onderwijs (UNESCO, 2020)
  • Wereldwijd gaat ongeveer een op de vier meisjes (15-19 jaar) niet naar school, terwijl dat bij jongens een op de tien is. (Unicef, 2020)
  • Meisjes en jonge vrouwen in conflictgebieden hebben 90 procent meer kans om niet naar school te gaan dan meisjes in conflictvrije gebieden.
  • 14 miljoen kinderen volgen geen voortgezet onderwijs meer door rampen en conflicten in hun omgeving.
  • Hoewel digitale onderwijsplatformen zijn verbeterd sinds de coronapandemie, hebben nog zo’n 2,2 miljard mensen onder de 25 geen toegang tot internet thuis. (Unicef, 2021)
schoolkinderen in lokaal

De gevolgen van het coronavirus op het onderwijs

De COVID-19-pandemie heeft in de landen waar we werken vergaande gevolgen voor het onderwijs. Veel meisjes keren niet meer terug naar school, omdat ze in de coronaperiode zijn uitgehuwelijkt of aan het werk zijn gezet.

 

 

UNESCO schat dat tijdens de piek van de crisis wereldwijd 743 miljoen meisjes niet naar school gingen (UN Policy Brief, 2020). Veel kinderen konden ook geen thuisonderwijs volgen, omdat ze geen toegang hebben tot internet.

Ook op de lange termijn heeft dit negatieve gevolgen. Zo is het voor meisjes extra moeilijk om zonder goede opleiding economisch onafhankelijk te worden en een eigen toekomst op te bouwen. Minder onderwijs door de schoolsluitingen leidt tot minder werkgelegenheid in de toekomst (World Bank, 2021).

Het is belangrijk dat we investeren in onderwijs voor meisjes en jonge vrouwen, zowel voor henzelf als voor de gemeenschap.

 

Onderwijs in arme landen: dit doet Plan International

Hoe krijgen we meisjes terug op school? Elk jaar gaan er miljoenen kinderen niet naar school, waarvan meer dan de helft uit meisjes bestaat. De rechten van kinderen, en met name meisjes, worden niet gewaarborgd. Dit moet stoppen! Plan International zet zich wereldwijd in voor een betere kwaliteit van het onderwijs en een schoolopleiding van minimaal negen jaar voor alle kinderen. Daar hebben ze recht op. De nadruk ligt daarbij op voortgezet onderwijs en beroepsopleidingen, daar zijn de problemen het grootst.

Voorlichting en betere onderwijsfaciliteiten

Er zijn verschillende manieren waarop Plan International bijdraagt aan beter onderwijs voor kinderen. Plan International zorgt bijvoorbeeld voor voorlichting aan ouders en het trainen van leerkrachten en schoolbesturen. Maar we bouwen ook betere onderwijsfaciliteiten, we maken scholen veiliger zodat kinderen en in het bijzonder meisjes zonder zorgen naar school kunnen. En we zorgen dat docenten de beschikking hebben over kindvriendelijke lesmethodes.

Informatie over hygiëne en voedselprogramma’s

Ook verspreiden we informatie over hygiëne in de gemeenschappen waar we werken, om het risico dat kinderen ziek worden en daardoor school missen te verminderen. In de coronaperiode is dat meer van belang dan ooit. Op sommige scholen hebben we voedselprogramma’s opgezet en krijgen de kinderen een lunch, vaak hun enige voedzame maaltijd op een dag.

Obstakels wegnemen

Daarnaast neemt Plan International obstakels weg die ervoor zorgen dat meisjes niet naar school gaan. Zo zorgen we ervoor dat er goede toiletten aanwezig zijn op scholen, zodat meisjes ook naar school kunnen gaan als ze ongesteld zijn. Ook geven we bijvoorbeeld financiële ondersteuning aan gezinnen, zodat kinderen op school kunnen blijven.

Bestrijden van kindhuwelijken en tienerzwangerschappen

Ook bestrijden we andere factoren waardoor meisjes school missen, zoals kindhuwelijken en tienerzwangerschappen. Plan International werkt daarbij nauw samen met gemeenschappen, overheden, onderwijsinstanties en bedrijven.

Bewustzijn vergroten

We bieden trainingen aan om de weerbaarheid van meisjes te vergroten. Meisjes, maar ook jongens, leren we over rechten, levensvaardigheden en gelijkheid. Ook krijgen jongeren trainingen waarin ze leren hoe ze hun loopbaan kunnen starten.

Lees ook: vijf manieren waarop onderwijs levens verbetert.

AEP project Nigeria

Maak verandering mogelijk

Help meisjes naar school

Word nu donateur

Verhalen over onderwijs

Plan International geeft zoveel mogelijk meisjes de kans naar school te gaan en hun opleiding af te maken.

  • Meisjesverhalen

    “Mijn dochters hoeven later niet mee te maken wat ik heb meegemaakt”

    Toen Safiya* (22) uit Uganda jong was, had haar vader niet genoeg geld om al zijn zeven kinderen naar school te laten gaan. Alleen Safiya’s oudste zus mocht naar school, de rest van de…

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    Jemimah strijdt voor gelijke kansen voor meisjes

    Jemimah (22) uit Ghana ziet het als haar levensdoel om meisjes en jonge vrouwen weer terug naar school te krijgen. “Ik wil er alles aan doen om er voor te zorgen dat alle meisjes gelijke kansen krijgen en dat niemand achtergesteld wordt.”

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    Sa-eedatu helpt jonge vrouwen terug naar school

    In Ghana heerst nog altijd een grote ongelijkheid tussen vrouwen en mannen. De ambitieuze Sa-eedatu (22) probeert hier verandering in te brengen.

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    De gevolgen van klimaatverandering voor meisjes

    Vooral meisjes en vrouwen hebben het zwaar tijdens een ramp. Zij worden achtergesteld, kunnen zich niet verder ontwikkelen en zijn niet veilig. We zetten de belangrijkste gevaren op een rijtje.

    Lees meer
  • Mother of Isti, YIDA Indonesia Meisjesverhalen

    ”Ik had mijn dochter niet moeten uithuwelijken”

    In Indonesië trouwt bijna 1 op de 4 meisjes voor haar 18e. De vader van de 17-jarige Isti wilde zijn dochter ook uithuwelijken. Maar ze wist de huwelijksdans te ontspringen, en wisselde haar ring…

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    “Ik wil niet zielig gevonden worden”

    De 16-jarige Sabita was net als veel andere Nepalese tieners, tot ze op 14-jarige leeftijd door een ongeluk haar beide handen verloor. Sindsdien heeft ze zich moeten aanpassen aan een nieuw leven.

    Lees meer
 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.