Alles over recht op onderwijs

Elk kind heeft recht op onderwijs. Dat staat zo in het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind. Toch zijn er wereldwijd naar schatting 260 miljoen kinderen en jongeren die geen onderwijs volgen (UNESCO, 2020). Onderwijs is belangrijk voor ieder kind, maar voor meisjes in het bijzonder. Een laag opleidingsniveau bij meisjes heeft namelijk niet alleen negatieve gevolgen voor henzelf, maar ook voor hun kinderen, familie, gemeenschap en de maatschappij. Onderwijs zorgt niet alleen voor betere kansen op een fatsoenlijke baan met een goed inkomen, maar staat ook in relatie tot vermindering van problemen als kindhuwelijken en tienerzwangerschappen (WHO, 2020).

Meisjes willen zelf leren lezen

Meisjes willen niet dat hen thuis de les wordt gelezen. Dat hen verteld wordt dat ze moeten trouwen of werken. Ze willen zélf leren lezen, op school.

Feiten & cijfers recht op onderwijs

Hoeveel kinderen gaan er wereldwijd eigenlijk niet naar school?

  • Wereldwijd volgen meer dan 60 miljoen kinderen geen basisonderwijs. Meer dan de helft hiervan komt uit de regio Sub-Sahara Afrika. (UNESCO, 2020)
  • Bijna 200 miljoen kinderen volgen geen middelbaar onderwijs (UNESCO, 2020)
  • Wereldwijd gaat ongeveer een op de vier meisjes (15-19 jaar) niet naar school, terwijl dat bij jongens een op de tien is. (Unicef, 2020)
  • Meisjes en jonge vrouwen in conflictgebieden hebben 90 procent meer kans om niet naar school te gaan dan meisjes in conflictvrije gebieden.
  • 14 miljoen kinderen volgen geen voortgezet onderwijs meer door rampen en conflicten in hun omgeving.
  • Hoewel digitale onderwijsplatformen zijn verbeterd sinds de coronapandemie, hebben nog zo’n 2,2 miljard mensen onder de 25 geen toegang tot internet thuis. (Unicef, 2021)
schoolkinderen in lokaal

De gevolgen van het coronavirus op het onderwijs

De COVID-19-pandemie heeft in de landen waar we werken vergaande gevolgen voor het onderwijs. Veel meisjes keren niet meer terug naar school, omdat ze in de coronaperiode zijn uitgehuwelijkt of aan het werk zijn gezet.

 

 

UNESCO schat dat tijdens de piek van de crisis wereldwijd 743 miljoen meisjes niet naar school gingen (UN Policy Brief, 2020). Veel kinderen konden ook geen thuisonderwijs volgen, omdat ze geen toegang hebben tot internet.

Ook op de lange termijn heeft dit negatieve gevolgen. Zo is het voor meisjes extra moeilijk om zonder goede opleiding economisch onafhankelijk te worden en een eigen toekomst op te bouwen. Minder onderwijs door de schoolsluitingen leidt tot minder werkgelegenheid in de toekomst (World Bank, 2021).

Het is belangrijk dat we investeren in onderwijs voor meisjes en jonge vrouwen, zowel voor henzelf als voor de gemeenschap.

 

Onderwijs in arme landen: dit doet Plan International

Hoe krijgen we meisjes terug op school? Elk jaar gaan er miljoenen kinderen niet naar school, waarvan meer dan de helft uit meisjes bestaat. De rechten van kinderen, en met name meisjes, worden niet gewaarborgd. Dit moet stoppen! Plan International zet zich wereldwijd in voor een betere kwaliteit van het onderwijs en een schoolopleiding van minimaal negen jaar voor alle kinderen. Daar hebben ze recht op. De nadruk ligt daarbij op voortgezet onderwijs en beroepsopleidingen, daar zijn de problemen het grootst.

Voorlichting en betere onderwijsfaciliteiten

Er zijn verschillende manieren waarop Plan International bijdraagt aan beter onderwijs voor kinderen. Plan International zorgt bijvoorbeeld voor voorlichting aan ouders en het trainen van leerkrachten en schoolbesturen. Maar we bouwen ook betere onderwijsfaciliteiten, we maken scholen veiliger zodat kinderen en in het bijzonder meisjes zonder zorgen naar school kunnen. En we zorgen dat docenten de beschikking hebben over kindvriendelijke lesmethodes.

Informatie over hygiëne en voedselprogramma’s

Ook verspreiden we informatie over hygiëne in de gemeenschappen waar we werken, om het risico dat kinderen ziek worden en daardoor school missen te verminderen. In de coronaperiode is dat meer van belang dan ooit. Op sommige scholen hebben we voedselprogramma’s opgezet en krijgen de kinderen een lunch, vaak hun enige voedzame maaltijd op een dag.

Obstakels wegnemen

Daarnaast neemt Plan International obstakels weg die ervoor zorgen dat meisjes niet naar school gaan. Zo zorgen we ervoor dat er goede toiletten aanwezig zijn op scholen, zodat meisjes ook naar school kunnen gaan als ze ongesteld zijn. Ook geven we bijvoorbeeld financiële ondersteuning aan gezinnen, zodat kinderen op school kunnen blijven.

Bestrijden van kindhuwelijken en tienerzwangerschappen

Ook bestrijden we andere factoren waardoor meisjes school missen, zoals kindhuwelijken en tienerzwangerschappen. Plan International werkt daarbij nauw samen met gemeenschappen, overheden, onderwijsinstanties en bedrijven.

Bewustzijn vergroten

We bieden trainingen aan om de weerbaarheid van meisjes te vergroten. Meisjes, maar ook jongens, leren we over rechten, levensvaardigheden en gelijkheid. Ook krijgen jongeren trainingen waarin ze leren hoe ze hun loopbaan kunnen starten.

Lees ook: vijf manieren waarop onderwijs levens verbetert.

AEP project Nigeria

Maak verandering mogelijk

Help meisjes naar school

Word nu donateur

Verhalen over onderwijs

Plan International geeft zoveel mogelijk meisjes de kans naar school te gaan en hun opleiding af te maken.

  • Poonam Kindhuwelijk Meisjesverhalen

    “Het kindhuwelijk heeft mijn jeugd verpest, maar ik laat me niet tegenhouden”

    De 21-jarige Poonam uit Nepal moest trouwen toen ze nog maar dertien jaar oud was. In haar omgeving waren kindhuwelijken normaal. Toch was ze vastberaden om ervoor te zorgen dat het huwelijk haar leven…

    Lees meer
  • Emma in Burkina Faso Meisjesverhalen

    “Door herbruikbaar maandverband kunnen we gewoon naar school”

    Wereldwijd worden maandelijks twee miljard meisjes en vrouwen ongesteld. Dit is een gezond en normaal proces. Helaas hebben lang niet alle meisjes de mogelijkheid om op een comfortabele en hygiënische manier met hun menstruatie…

    Lees meer
  • Meisjes spelen voetbal Meisjesverhalen

    Jim moest stoppen met school om voor haar oma te zorgen

    Ze moest helpen met het huishouden en werd van school gehaald. Voor Jim uit Laos veranderde het leven van de ene op de andere dag. Plan International strijdt voor meisjes als Jim, door het…

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    “Om verder te studeren moest ik scheiden”

    In het eerste jaar van haar studie aan de universiteit in Sudan moest Zainab trouwen. Ze was toen zeventien jaar oud. Al snel stelde haar man haar voor een moeilijke keuze: bij hem blijven…

    Lees meer
  • Fatmata kindhuwelijk Sierra Leone Meisjesverhalen

    “Als ik aan mijn kindhuwelijk kan ontsnappen, kunnen anderen dat ook”

    Fatmata werd op haar zestiende uitgehuwelijkt aan een oudere man. Vastberaden om haar studie voort te zetten, en om geen kindbruid en tienermoeder te worden, klopte Fatmata aan bij Plan International. Na bemiddeling met…

    Lees meer
  • voedseltekort Zuid-Sudan Meisjesverhalen

    De grote gevolgen voor meisjes door het voedseltekort in Zuid-Sudan

    Door gewelddadige conflicten en hevige overstromingen is er een extreem voedseltekort in Zuid-Sudan. In deze crisissituatie zijn meisjes het meest kwetsbaar. Steeds vaker worden ze door armoede van school gehaald en groeit de kans…

    Lees meer
 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.