Alles over recht op onderwijs

Elk kind heeft recht op onderwijs. Dat staat zo in het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind. Toch zijn er wereldwijd naar schatting 260 miljoen kinderen en jongeren die geen onderwijs volgen (UNESCO, 2020). Onderwijs is belangrijk voor ieder kind, maar voor meisjes in het bijzonder. Een laag opleidingsniveau bij meisjes heeft namelijk niet alleen negatieve gevolgen voor henzelf, maar ook voor hun kinderen, familie, gemeenschap en de maatschappij. Onderwijs zorgt niet alleen voor betere kansen op een fatsoenlijke baan met een goed inkomen, maar staat ook in relatie tot vermindering van problemen als kindhuwelijken en tienerzwangerschappen (WHO, 2020).

Meisjes willen zelf leren lezen

Meisjes willen niet dat hen thuis de les wordt gelezen. Dat hen verteld wordt dat ze moeten trouwen of werken. Ze willen zélf leren lezen, op school.

Feiten & cijfers recht op onderwijs

Hoeveel kinderen gaan er wereldwijd eigenlijk niet naar school?

  • Wereldwijd volgen meer dan 60 miljoen kinderen geen basisonderwijs. Meer dan de helft hiervan komt uit de regio Sub-Sahara Afrika. (UNESCO, 2020)
  • Bijna 200 miljoen kinderen volgen geen middelbaar onderwijs (UNESCO, 2020)
  • Wereldwijd gaat ongeveer een op de vier meisjes (15-19 jaar) niet naar school, terwijl dat bij jongens een op de tien is. (Unicef, 2020)
  • Meisjes en jonge vrouwen in conflictgebieden hebben 90 procent meer kans om niet naar school te gaan dan meisjes in conflictvrije gebieden.
  • 14 miljoen kinderen volgen geen voortgezet onderwijs meer door rampen en conflicten in hun omgeving.
  • Hoewel digitale onderwijsplatformen zijn verbeterd sinds de coronapandemie, hebben nog zo’n 2,2 miljard mensen onder de 25 geen toegang tot internet thuis. (Unicef, 2021)
schoolkinderen in lokaal

De gevolgen van het coronavirus op het onderwijs

De COVID-19-pandemie heeft in de landen waar we werken vergaande gevolgen voor het onderwijs. Veel meisjes keren niet meer terug naar school, omdat ze in de coronaperiode zijn uitgehuwelijkt of aan het werk zijn gezet.

 

 

UNESCO schat dat tijdens de piek van de crisis wereldwijd 743 miljoen meisjes niet naar school gingen (UN Policy Brief, 2020). Veel kinderen konden ook geen thuisonderwijs volgen, omdat ze geen toegang hebben tot internet.

Ook op de lange termijn heeft dit negatieve gevolgen. Zo is het voor meisjes extra moeilijk om zonder goede opleiding economisch onafhankelijk te worden en een eigen toekomst op te bouwen. Minder onderwijs door de schoolsluitingen leidt tot minder werkgelegenheid in de toekomst (World Bank, 2021).

Het is belangrijk dat we investeren in onderwijs voor meisjes en jonge vrouwen, zowel voor henzelf als voor de gemeenschap.

 

Onderwijs in arme landen: dit doet Plan International

Hoe krijgen we meisjes terug op school? Elk jaar gaan er miljoenen kinderen niet naar school, waarvan meer dan de helft uit meisjes bestaat. De rechten van kinderen, en met name meisjes, worden niet gewaarborgd. Dit moet stoppen! Plan International zet zich wereldwijd in voor een betere kwaliteit van het onderwijs en een schoolopleiding van minimaal negen jaar voor alle kinderen. Daar hebben ze recht op. De nadruk ligt daarbij op voortgezet onderwijs en beroepsopleidingen, daar zijn de problemen het grootst.

Voorlichting en betere onderwijsfaciliteiten

Er zijn verschillende manieren waarop Plan International bijdraagt aan beter onderwijs voor kinderen. Plan International zorgt bijvoorbeeld voor voorlichting aan ouders en het trainen van leerkrachten en schoolbesturen. Maar we bouwen ook betere onderwijsfaciliteiten, we maken scholen veiliger zodat kinderen en in het bijzonder meisjes zonder zorgen naar school kunnen. En we zorgen dat docenten de beschikking hebben over kindvriendelijke lesmethodes.

Informatie over hygiëne en voedselprogramma’s

Ook verspreiden we informatie over hygiëne in de gemeenschappen waar we werken, om het risico dat kinderen ziek worden en daardoor school missen te verminderen. In de coronaperiode is dat meer van belang dan ooit. Op sommige scholen hebben we voedselprogramma’s opgezet en krijgen de kinderen een lunch, vaak hun enige voedzame maaltijd op een dag.

Obstakels wegnemen

Daarnaast neemt Plan International obstakels weg die ervoor zorgen dat meisjes niet naar school gaan. Zo zorgen we ervoor dat er goede toiletten aanwezig zijn op scholen, zodat meisjes ook naar school kunnen gaan als ze ongesteld zijn. Ook geven we bijvoorbeeld financiële ondersteuning aan gezinnen, zodat kinderen op school kunnen blijven.

Bestrijden van kindhuwelijken en tienerzwangerschappen

Ook bestrijden we andere factoren waardoor meisjes school missen, zoals kindhuwelijken en tienerzwangerschappen. Plan International werkt daarbij nauw samen met gemeenschappen, overheden, onderwijsinstanties en bedrijven.

Bewustzijn vergroten

We bieden trainingen aan om de weerbaarheid van meisjes te vergroten. Meisjes, maar ook jongens, leren we over rechten, levensvaardigheden en gelijkheid. Ook krijgen jongeren trainingen waarin ze leren hoe ze hun loopbaan kunnen starten.

Lees ook: vijf manieren waarop onderwijs levens verbetert.

AEP project Nigeria

Maak verandering mogelijk

Help meisjes naar school

Word nu donateur

Verhalen over onderwijs

Plan International geeft zoveel mogelijk meisjes de kans naar school te gaan en hun opleiding af te maken.

  • onderwijs in Afrika Meisjesverhalen

    Onderwijs in Afrika – drie projecten van Plan International

    Elk kind heeft recht op onderwijs. Toch gaan er wereldwijd miljoenen kinderen, waarvan veel in Afrika, niet naar school. Armoede, ongelijkheid, gewelddadige conflicten en de coronacrisis zorgen ervoor dat kinderen geen onderwijs krijgen. Plan…

    Lees meer
  • Filipijnse jongerenreporter schrijft verhalen voor positieve verandering Meisjesverhalen

    Filipijnse jongerenreporter zorgt met haar verhalen voor positieve verandering

    In de Filipijnen is vanwege de coronacrisis al maandenlang een strenge lockdown van kracht. Hierdoor is het voor veel kinderen en jongeren onmogelijk om onderwijs te volgen. Dit geldt helaas ook voor Kristine (18).

    Lees meer
  • coronacrisis school solar radio Meisjesverhalen

    Drie manieren waarop meisjes onderwijs kunnen volgen tijdens corona

    Op het dieptepunt van de coronacrisis gingen zo’n 1,7 miljard kinderen niet naar school. Volgens schattingen keren bijna 24 miljoen kinderen straks niet meer terug. Plan International biedt drie creatieve oplossingen waardoor jongeren toch…

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    Veel meisjes in Mozambique nooit meer terug naar school

    De COVID-19-pandemie heeft een verwoestende impact op het leven van meisjes in Mozambique. Het land besloot als een van de eerste om de scholen te sluiten. Meisjes moeten sindsdien thuisblijven, waardoor ze extra kwetsbaar zijn voor kindhuwelijken en tienerzwangerschappen – iets wat al een groot probleem vormt in Mozambique.

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    “Toegang tot internet voor meisjes heeft prioriteit”

    Door het coronavirus kunnen veel programma’s van Plan International niet doorgaan zoals we gewend zijn. Dus moeten we nieuwe manieren bedenken om meisjes en jonge vrouwen te kunnen blijven steunen. In Ecuador zet een…

    Lees meer
  • Meisjesverhalen

    Kinderen in Uganda enthousiast over thuisonderwijspakketten

    Door de coronapandemie kunnen kinderen in de vluchtelingenkampen in de West-Nijl-regio van Uganda niet naar school. Nu alle scholen in de kampen gesloten zijn, moeten meisjes steeds meer helpen met huishoudelijke taken. Plan stimuleert…

    Lees meer
 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.