Kadidja kreeg een tweede kans op onderwijs
Meisjes hoeven niet naar school. Zij gaan toch trouwen en zorgen voor het huishouden en de kinderen. Het is een hardnekkig stereotype dat op vele plekken ter wereld nog altijd stand houdt. Zo ook in Niger, waar de waarde van onderwijs voor meisjes vaak niet ingezien wordt. Ook extreme armoede, onveilige scholen en onderwijs van slechte kwaliteit zorgen er vaak voor dat meisjes niet goed voorbereid worden op de toekomst en vaak eerder stoppen met school.
Ook de dertienjarige Kadidja had moeite met leren. Vooral bij wiskunde en Frans raakte ze achterop. “Gemiddeld stond ik op school een 4,8”, vertelt ze. Een cijfer waar ze niet trots op was.

Bijles
Omdat Kadidja het op school moeilijk had, werd ze ingeschreven voor bijlessen via een project van Plan International. In haar vrije tijd kreeg ze extra lessen in wiskunde en lezen en schrijven. Zo hoopte ze haar zelfvertrouwen en haar cijfers op te krikken. Het feit dat ze deze lessen buiten schooltijd kon volgen in een speciaal opgezette leerruimte, zorgde ervoor dat ze kon oefenen zonder dat ze op de vingers gekeken werd.
Nu ik het zo goed doe komen mijn klasgenoten vaak naar mij toe voor hulp. En ik help ze heel graag!
Kadidja omschrijft de lessen als een reddingsboei. En haar harde werk werd snel beloond. “Mijn cijfers gingen al snel omhoog”, vertelt ze trots. “Aan het einde van groep acht deed ik mijn examens. Een paar weken later hoorde ik dat ik een 8,1 had gehaald. Het hoogste cijfer van alle studenten uit vier dorpen. Ik was enorm blij!”
Rolmodel
Inmiddels zit Kadidja in de eerste klas van de middelbare school. Ze is een hardwerkende en ijverige student, maar ook een rolmodel voor andere meisjes in haar dorp. “Nu ik het zo goed doe komen mijn klasgenoten en andere kinderen vaak naar mij toe voor hulp. En ik help ze heel graag!” De glimlach op haar gezicht onderschrijft dat.

Ook Kadidja’s ouders zijn ontzettend trots op de resultaten van hun dochter. “Toen we hoorden dat Kadidja de beste leerling in haar klas was, waren we enorm blij’, vertelt haar vader Chaibou. “Het hele dorp had het over haar, dat een meisje uit ons dorp het zo goed had gedaan. We hopen dat ze ooit nog een hoge positie in het land gaat bekleden.”
Grote dromen
Kadidja zelf heeft ook grote dromen voor de toekomst. “Ik wil leraar worden en zorgen dat de kinderen in mijn dorp een beter leven krijgen”, zegt ze, vastberaden om een mooie toekomst voor haarzelf en haar familie op te bouwen.