Welkom bij Plan International.
Fijn dat je onze site bezoekt! Plan International maakt gebruik van cookies. Heel handig voor ons maar zeker ook voor jou. Want met cookies zorgen we er o.a. voor dat we de website gebruiksvriendelijker kunnen maken en we je een fijne ervaring kunnen bieden. Daarnaast zetten we bijvoorbeeld cookies van Google in om activiteiten op onze website te analyseren en onze pagina's te verbeteren. En we plaatsen ook cookies van o.a. Microsoft, Facebook en Twitter voor social media- en advertentiedoeleinden. Zo kunnen wij gerichte campagnes voeren om meer mensen te bereiken zoals jij. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken. Lees meer hierover in ons cookiebeleid.

Feiten en cijfers over onderwijs

Wereldwijd gaan 262 miljoen kinderen niet naar school. Maar wie zijn deze kinderen, waar komen ze vandaan en over wat voor onderwijs hebben we het eigenlijk? Hier lees je alle relevante feiten en cijfers over onderwijs en jongeren.

Van de 262 miljoen kinderen, zijn er bijna 64 miljoen die geen basisonderwijs volgen (primary school, 6-11 jaar oud). Er zijn 198 miljoen kinderen die geen middelbaar onderwijs (secondary school) volgen: 60 miljoen kinderen volgen geen lower secondary school (12-14 jaar oud) en 138 miljoen kinderen geen upper secondary school (15-17 jaar oud) (UNESCO, 2018).

Verandering over de jaren

Het percentage kinderen dat wereldwijd niet naar de basisschool (6-11 jaar oud) gaat is tussen 2000 en 2016 gedaald met 6%. (UNESCO, 2018). Het verschil tussen jongens en meisjes is van 6% naar 2% gedaald.

In lower secondary education (12-14 jaar oud) is het percentage kinderen dat niet naar school gaat in dezelfde periode met 9% gedaald. Het verschil tussen jongens en meisjes daalde van 5% naar 0%. Ook bij upper secondary school (15-17 jaar oud) is een daling te zien in het percentage kinderen dat niet naar school gaat: van 49% naar 36%, een daling van 13%. Daarbij is ook het verschil tussen jongens en meisjes gedaald: van een verschil van 7% naar 1%.

Onderwijs wereldwijd 2000-2016

Bron: UNESCO, 2018

De cijfers dalen en de verschillen tussen jongens en meisjes worden kleiner. Dat is natuurlijk heel goed nieuws! Maar wanneer we inzoomen op regionaal of landelijk niveau, blijkt dat het dat het met name de westerse landen zijn die dit wereldwijde gemiddelde recht trekken. In de gebieden waar Plan International werkzaam is, liggen de percentages kinderen (en met name meisjes) die niet naar school gaan nog zorgwekkend hoog.

Landen in Sub-Sahara AfrikaBron: UNESCO, 2018

Regionale verschillen

Het percentage meisjes dat in Sub-Sahara Afrika niet naar de lower secondary school gaat is 37,1%. Dit ligt 3,1% hoger dan het percentage van de jongens en staat gelijk aan één miljoen meisjes! In Europa en Noord-Amerika gaat slechts 1,7% van de meisjes niet naar lower secondary school tegenover 1,9% van de jongens.

Voor upper secondary school liggen de percentages nog hoger. In Sub-Sahara Afrika ligt het percentage meisjes dat niet naar school gaat op 60,6%. Het aantal jongens is 7,2% lager. In Europa en Noord-Amerika gaan er iets meer jongens niet naar upper secondary school (6,8%) dan meisjes (6,3%).

Kinderen die niet naar school gaan per SDG regio

Tabel: UNESCO, 2018. Voor een overzicht van cijfers per land, zie de UNESCO database

Verschillen tussen basis en middelbaar onderwijs

We zien grote verschillen tussen de percentages in basis en middelbaar onderwijs. In hoge-inkomenslanden gaat bijna ieder kind in ieder geval naar de basisschool. Er is maar 6% dat niet naar upper secondary school gaat. In lage-inkomenslanden is dit wel anders. Hier gaat 60% (!) van de jongeren niet naar upper secondary school. (UNESCO, 2018)

Neem bijvoorbeeld de regio Sub-Sahara Afrika. Hier is het percentage meisjes dat niet naar de upper secondary school gaat 60,6%, tegenover 23% in het basisonderwijs. Voor jongens ligt dit getal maar iets lager: 53,6% tegenover 18,1%.

Al deze percentages zijn natuurlijk te hoog, maar uit onderzoek is gebleken dat onderwijs pas substantieel effect heeft vanaf de middelbare school (secondary school). In het basisonderwijs (leeftijd 6-10) leren kinderen namelijk de basisvaardigheden die nodig zijn om verder te leren. De kwaliteit hiervan is vaak niet goed en hindert meisjes in hun vervolgopleiding. Om voordelen uit onderwijs te halen, is het daarom van belang dat meisjes doorstromen naar de middelbare school. Er is dus nog een hoop werk te verrichten!

Lees ook: Oorzaken en gevolgen van het niet volgen van onderwijs

De voordelen van onderwijs voor meisjes

Wereldwijd rondt drie op de vier meisjes de lower secondary school (12-14 jaar) af. In lage-inkomenslanden is dit één op de drie meisjes (High Cost of Not Educating Girls, 2018). Onderwijs is belangrijk voor ieder kind, maar voor meisjes in het bijzonder. Een laag opleidingsniveau bij meisjes heeft namelijk niet alleen negatieve gevolgen voor henzelf, maar ook voor hun kinderen, de familie, de gemeenschap en de maatschappij.

‘Additional controls’ betekent dat er in het onderzoek rekenening is gehouden met locatie (stad of platteland) en de activiteit (landbouw, industrie, dienstverlening, etc.)

Bron: High Cost of Not Educating Girls, 2018

Hoe langer een meisje naar school gaat, hoe meer ze gaat verdienen. Dit is te zien in figuur 2. Met een basisschool opleiding verdienen vrouwen bijna 20% meer dan vrouwen zonder opleiding. Middelbaar onderwijs (secondary education) zorgt ervoor dat vrouwen bijna twee keer zoveel gaan verdienen als vrouwen zonder opleiding. Als vrouwen ook nog gaan studeren (tertiary education) verdienen ze tot wel 323.4% meer!

Hogere inkomsten leiden tot hogere levensstandaarden. Maar onderwijs heeft nog meer belangrijke voordelen. Zo kan het volgen van onderwijs onder andere leiden tot een vermindering van kindhuwelijken en tienerzwangerschappen, een verbetering van gezondheid van vrouwen en kinderen en kan het ervoor zorgen dat meisjes beter voor zichzelf op kunnen komen en kunnen beslissen over hun eigen leven (High Cost of Not Educating Girls, 2018).

De voordelen van onderwijs voor meisjes

Bron: High Cost of Not Educating Girls, 2018

Terug naar dossier 'Onderwijs'

Samen zorgen we dat meisjes naar school kunnen

Help je mee?

Doneer eenmalig € 5
 
 
 
 
 

Mis niet langer onze updates!

Wij geven je:

  • ✓ Concrete resultaten van ons werk
  • ✓ Inspirerende verhalen van meisjes
  • ✓ Evenementen die door Plan worden georganiseerd
  • ✓ Petities en andere acties waaraan jij kunt deelnemen
Sulawesi SHO 2018
Ja, stuur mij de nieuwsbrief

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.