Jongeren en werk: YES-programma in Brazilië, Colombia en El Salvador
In januari 2015 hebben Plan en Accenture de aftrap gegeven voor het YES-programma (Youth Employment Solutions) om achtergestelde jongeren in Brazilië, Colombia en El Salvador aan een baan te helpen. Dit programma is gelinkt aan de ‘Global Coalition for Employment Solutions’, een initiatief van Plan, de Wereldbank en Accenture om een wereldwijde coalitie in het leven te roepen om jeugdwerkgelegenheid aan te pakken. Omdat het werkeloosheidsprobleem te groot is voor één organisatie, is onder de voorlopige titel ‘Global Coalition for Employment Solutions’ een model en actieplan uitgewerkt. Daarin moeten donoren, overheden, de private sector en ngo’s gaan samenwerken om oplossingen te ontwikkelen, te testen en op grote schaal in te voeren.
In het kader van het YES-programma krijgen jongeren informatie, beroeps- en vaardigheidstrainingen en steun bij het vinden van werk. Door jongeren de keuze te geven om een vaktraining of een ondernemingstraining te volgen, geeft het programma de deelnemende jongeren de kans zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun economische ontwikkeling.
In dit programma werkt Plan ook in plattelandsgebieden, bijvoorbeeld in Colombia, waar de economische ontwikkeling en bedrijvigheid is achtergebleven door jarenlange gewapende conflicten. Dit betekent dat hier vaak bijna geen banen zijn. Plan steunt jongeren in deze gebieden bijvoorbeeld bij het opzetten van landbouw- of productiebedrijfjes en brengt hen in contact met potentiële afnemers.
Plan heeft een groot netwerk in het bedrijfsleven (van multinational tot lokaal). Daardoor kan Plan vaak vooraf werk- en opleidingsplekken voor jongeren vastleggen en committeren bedrijven zich niet alleen aan het creëren van werkgelegenheid van jongeren, maar dragen zij ook bij aan de opleiding.
Ook in het YES-programma staat gendergelijkheid centraal. Minstens 60 procent van de deelnemers moet vrouw zijn.
Doelen
- 4.000 jongeren krijgen een beroepsopleiding en begeleiding bij het vinden van een baan of het opzetten van een bedrijf.
- 2.590 van de 4000 jongeren krijgen vaardigheidstrainingen die hen in staat stellen een baan te vinden; 1.943 van hen zal na 12 maanden nog steeds werken.
- 1.410 van de 4000 jongeren krijgen vaardigheidstrainingen die hen in staat stellen een bedrijf te starten of een bestaand bedrijf te verbeteren; 1.058 van hen zullen na 12 maanden nog steeds hun bedrijf hebben.
- Naar verwachting zullen jongeren met een bedrijf gemiddeld tussen de een en vier werknemers aannemen. Hierdoor ontstaat een spin-off effect. Als de 1.058 jongeren die na 12 maanden nog steeds een bedrijf hebben ieder een tot vier nieuwe jonge werknemers aannemen, stijgt het aantal jongeren met werk uiteindelijk naar 3.000 tot 6.000 of zelfs meer.