Meisjes in gesprek met socialmediabedrijven over online intimidatie

  • 15 maart 2021

Meisjes ervaren dagelijks online intimidatie, van kwetsende opmerkingen tot dreigingen met seksueel geweld. Dankzij de #FreeToBeOnline campagne van Plan International zijn Instagram, Facebook en Whatsapp in gesprek gegaan met meisjesactivisten om een veiligere omgeving te creëren online. In de Girls Get Equal werkgroepen luisterden de socialmediabedrijven naar hun ideeën en ervaringen. Meisjes worden zo actief betrokken bij de oplossing.

lachend meisje kijkt op haar telefoon, Free To Be Online

Schadelijke gevolgen van online intimidatie

Online intimidatie is voor veel meisjes een vast onderdeel van hun dagelijks leven. Uit grootschalig onderzoek van Plan bleek dat 58 procent van de 14,000 meisjes tussen 15 en 25 jaar worden lastig gevallen online. Dit leidt tot serieuze mentale schade. Meisjes voelen zich minder veilig, hun zelfvertrouwen wordt aangetast en ze kunnen fysieke klachten ontwikkelen door de stress. Als gevolg delen meisjes minder snel hun mening online, of stoppen ze zelfs met het socialmediaplatform waar de online intimidatie heeft plaatsgevonden. Online intimidatie legt meisjes wereldwijd het zwijgen op. “We moeten een leven op het internet stimuleren dat vrijer is voor meisjes. We moeten ons vrij kunnen uiten, dit is een fundamenteel mensenrecht”, vindt Yohodris (17) uit de Dominicaanse Republiek.

Lees hier meer over online intimidatie

Tijdens de wereldwijde lockdowns door Covid-19 gaan 700 miljoen meisjes niet naar school, en besteden ze meer tijd dan ooit op het internet. Online zijn ze meteen een doelwit, alleen omdat ze jong en meisje zijn. Terwijl het juist nu essentieel is dat meisjes ongestoord toegang hebben tot de mogelijkheden van het internet. Het platform waarop intimidatie het meeste voorkomt is Facebook, gevolgd door Instagram. De socialmediabedrijven hebben een grote verantwoordelijkheidspositie in het stoppen van online intimidatie. Ze kunnen betere manieren om te rapporteren ontwikkelen die gericht zijn op gendergerelateerd geweld. Om effectieve verandering te creëren moeten deze platforms meisjes direct bij het proces betrekken.

meisje met roze kleding en bril op haar telefoon Girls Get Equal

#FreeToBeOnline

Plan International is de #FreeToBeOnline campagne gestart om socialmediabedrijven op te roepen met meisjes in gesprek te gaan, en ze te betrekken bij het formuleren van betere maatregelen. In een open brief spraken jongerenactivisten Instagram, Facebook, Twitter en Tiktok direct aan. “We moeten erkennen dat we online niet immuun zijn voor gendergerelateerd geweld”, licht Kim (21) uit Duitsland toe. De meiden willen meer waarneembare, inclusieve en toegankelijke manieren om te rapporteren voor intimidatie online, zodat ze #FreeToBeOnline kunnen zijn.

Meisje met witte sjaal kijkt op social media op haar telefoon Girls Get Equal

Girls Get Equal

Instagram, Facebook en Whatsapp hebben ingestemd om samen met de jongerenactivisten het probleem van online intimidatie aan te pakken. In November 2020 hebben we een serie Girls Get Equal werkgroepen gelanceerd om het gesprek tussen de meisjesactivisten en de socialmediabedrijven te faciliteren. De Girls Get Equal werkgroepen geven de meisjes directe inspraak op hoe hun veiligheid online gewaarborgd kan worden. Vijftien jongerenactivisten hebben hun inzichten gedeeld met de platforms. “Meedoen in de Girls Get Equal groep was een buitengewone ervaring, met name omdat er weinig zwarte of gemarginaliseerde meisjes die ruimte krijgen”, vertelt Bruna (18) uit Brazilië. In April 2021 horen we welke stappen deze platforms gaan nemen om de veiligheid van meisjes online te verbeteren. De meiden die hebben meegedaan aan de Girls Get Equal werkgroepen hebben goede hoop. We kijken uit naar de veranderingen die Instagram, Facebook en Whatsapp gaan voorstellen.

 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.