Maandverband of rijst

Menstruatieproducten in lage- en middeninkomenslanden gezien als luxe

 

Een pak maandverband of zes keer met de bus naar werk kunnen, of een pak maandverband of twee kilo rijst kunnen kopen waar je familie meerdere dagen van kan leven? Voor deze keuze staan veel meisjes en vrouwen in lage- en middeninkomenslanden waar menstruatieproducten worden gezien als luxe artikelen. Geen maandverband betekent voor meisjes een week per maand school missen. Ter gelegenheid van Menstrual Hygiene Day op 28 mei onderzocht Plan International de prijzen van menstruatieproducten in 17 landen wereldwijd*.

Dzifa naait maandverband
Dzifa in Ghana maakt herbruikbaar maandverband.

In lage- en middeninkomenslanden zijn menstruatieproducten relatief duur. Wereldwijd hebben meer dan 500 miljoen meisjes en vrouwen – een op de vier vrouwen in de vruchtbare leeftijd – geen toegang tot maandverband of een schoon toilet wanneer ze ongesteld zijn (Bron: FSG). Meisjes en vrouwen zijn genoodzaakt onhygiënische materialen te gebruiken, zoals oude kranten, vodden, aarde, zand, as, gras of bladeren, die oncomfortabel zijn en (ernstige) infecties kunnen veroorzaken. Schaamte, gebrek aan sanitaire voorzieningen en maandverband leidt ertoe dat meisjes een week per maand school missen. Uit eigen onderzoek blijkt dat nagenoeg de helft van de tienermeisjes in Uganda en Indonesië niet naar school gaat als ze menstrueren.

Maandverband nog duurder door corona

Hoe duur is maandverband? In Colombia betaal je voor een pak maandverband $3.50, waar je ook vier kilo rijst voor je familie voor kan kopen of zes keer de bus naar werk voor kan nemen. En je betaalt in Guatemala $4 waar je ook drie kilo zwarte bonen of drie liter melk voor kan kopen. In Bangladesh kost maandverband $2.36, gelijk aan vier kilo rijst of twee schriften. In Ghana kost een maandverbandje $1. Doordat er nog veel taboes op het onderwerp heersen, wordt er vaak niet over menstruatie gesproken. Daardoor is maandverband voor veel vrouwen moeilijk te verkrijgen, onbetaalbaar en geen prioriteit binnen het huishouden.

Door Covid-19 zijn de prijzen van menstruatieproducten nog hoger geworden. “In veel landen waar Plan International werkt, is de toegang tot sanitaire producten zoals maandverband altijd al een uitdaging, maar de pandemie heeft dit verergerd. Veel grenzen zijn gesloten en voorraden raken op waardoor menstruatieproducten schaars raken en duurder worden”, vertelt Mascha Singeling, Water, Sanitatie en Hygiëne (WASH) expert bij Plan International.

meisjes lachen en naaien herbruikbaar maandverband
Meisjes leren hoe ze zelf herbruikbaar maandverband kunnen maken.

Menstruatie bespreekbaar maken

Plan International gelooft dat meisjes en vrouwen zelf moeten kunnen beslissen over hun seksuele en reproductieve gezondheid. Hun welzijn en ontwikkeling zou niet beperkt moeten worden omdat ze ongesteld worden. In de gebieden waar Plan International werkt aan water, hygiëne en sanitatie, maken we het onderwerp menstruatie bespreekbaar om de schaamte weg te nemen. Aan de hand van onder meer toneelstukken krijgen meisjes, jongens, leraren en ouders voorlichting over menstruatie en hoe je er op een gezonde manier mee om kunt gaan.

Plan International zet zich in om de toegang tot sanitaire producten te vergroten. Zowel jongens als meisjes leren hoe ze zelf herbruikbaar maandverband kunnen maken. Plan International bouwt samen met scholen toiletten met speciale voorzieningen voor meisjes zoals afvalbakken, water en maandverband. Samen met andere organisaties lobbyen we bij nationale en lokale overheden ervoor om voorlichting over menstruatie een vast onderdeel van het onderwijs te maken.

 

* Plan International onderzocht de prijzen van menstruatieproducten in Brazilië, Ecuador, Guatemala, Colombia, El Salvador, Honduras, Paraguay, Vietnam, Filipijnen, Indonesië, Bangladesh, Cameroon, Guinea, Togo, Senegal, Ghana, Malawi.


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie en interview verzoeken neem contact op met:

Christa Gray-Nooitgedagt op 06-51791455 of Charlotte Smit op 06-81619414 of mail naar pers@planinternational.nl 

 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.