Welkom bij Plan International.
Fijn dat je onze site bezoekt! Plan International maakt gebruik van cookies. Heel handig voor ons maar zeker ook voor jou. Want met cookies zorgen we er o.a. voor dat we de website gebruiksvriendelijker kunnen maken en we je een fijne ervaring kunnen bieden. Daarnaast zetten we bijvoorbeeld cookies van Google in om activiteiten op onze website te analyseren en onze pagina's te verbeteren. En we plaatsen ook cookies van o.a. Microsoft, Facebook en Twitter voor social media- en advertentiedoeleinden. Zo kunnen wij gerichte campagnes voeren om meer mensen te bereiken zoals jij. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken. Lees meer hierover in ons cookiebeleid.

Twee op de drie meisjes in crisisgebieden kunnen niet naar de middelbare school

  • 20 juni 2019

Wereldwijd kunnen 13 miljoen meisjes niet naar school vanwege conflicten, rampen en hongersnoden. Wereldleiders brengen hiermee de toekomst van een hele generatie meisjes in gevaar. Daar waarschuwt Plan International vandaag voor, op Wereldvluchtelingendag.

Twee op de drie meisjes in crisisgebieden kunnen geen middelbaar onderwijs volgen, blijkt uit nieuw onderzoek van Plan International, terwijl middelbaar onderwijs cruciaal is voor de toekomst van meisjes.

Uit onderzoek van de Wereldbank blijkt dat het hebben van een diploma pas vanaf middelbaar onderwijs substantieel verschil maakt in het leven van kinderen. Voor meisjes is deze periode extra van belang, omdat dit de leeftijd is waarop veel meisjes anders uitgehuwelijkt worden of zwanger raken. De kans is groter dat ze met 18 jaar getrouwd zijn dan dat ze hun schooldiploma behalen. Vrouwen die een middelbare school diploma hebben verdienen later twee keer zoveel als vrouwen zonder diploma.

Als het zou kunnen, zouden wij naar school gaan. Als er een school wordt gebouwd, kunnen we gaan leren. Maar als de leerkrachten mannen zijn, dan gaan we niet.

De onderzoekers waarschuwen ervoor dat het doel om alle meisjes 12 jaar lang goed onderwijs te bieden, op basis van de huidige ontwikkelingen nog in geen 150 jaar wordt gehaald. Sterker nog, in 2030 zullen 1 op de 5 meisjes in crisisgebieden nog steeds geen eenvoudige zin kunnen lezen.

Op de volgende Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (VN) in september komen wereldleiders samen om de voortgang te toetsen aan de hand van de Sustainable Development Goals (SDG’s), waaronder SDG 4 over onderwijs. Plan International roept regeringen op om de uitgaven aan voortgezet onderwijs in crisissituaties te verhogen zodat meer meisjes naar school kunnen blijven gaan.

 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.