Welkom bij Plan International Nederland.
Fijn dat je onze site bezoekt! Plan International Nederland maakt gebruik van cookies. Heel handig voor ons maar zeker ook voor jou. Want met cookies zorgen we er o.a. voor dat we de website gebruiksvriendelijker kunnen maken en we je een fijne ervaring kunnen bieden. Daarnaast zetten we bijvoorbeeld cookies van Google in om activiteiten op onze website te analyseren en onze pagina's te verbeteren. En we plaatsen ook cookies van o.a. Microsoft, Facebook en Twitter voor social media- en advertentiedoeleinden. Zo kunnen wij gerichte campagnes voeren om meer mensen te bereiken zoals jij. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken. Lees meer hierover in ons cookiebeleid.

Twee op de drie meisjes in crisisgebieden kunnen niet naar de middelbare school

Plan International publiceert onderzoek naar onderwijsniveau van meisjes in crisisgebieden

20 juni 2019 – Wereldleiders brengen de toekomst van een hele generatie meisjes in gevaar als de vooruitgang op het gebied van meisjesonderwijs uitblijft, waarschuwt Plan International op Wereldvluchtelingendag. Wereldwijd kunnen 13 miljoen meisjes niet naar school vanwege conflicten, rampen en hongersnoden. Twee op de drie meisjes in crisisgebieden kunnen geen middelbaar onderwijs volgen, blijkt uit nieuw onderzoek van Plan International, terwijl middelbaar onderwijs cruciaal is voor de toekomst van meisjes.

Uit onderzoek van de Wereldbank blijkt dat het hebben van een diploma pas vanaf middelbaar onderwijs substantieel verschil maakt in het leven van kinderen. Voor meisjes is deze periode extra van belang, omdat dit de periode is waarin veel meisjes anders trouwen of zwanger raken. De kans is groter dat ze met 18 jaar getrouwd zijn dan dat ze hun schooldiploma behalen. Vrouwen die een middelbareschooldiploma hebben, verdienen later twee keer zoveel als vrouwen zonder diploma.

“Als het zou kunnen, zouden wij naar school gaan. Als er een school wordt gebouwd, kunnen we gaan leren. Maar als de leerkrachten mannen zijn, dan gaan we niet”, aldus een Rohingya-meisje (16) in Bangladesh.

Onderzoekers waarschuwen dat op basis van de huidige ontwikkelingen het doel om ervoor te zorgen dat alle meisjes in 2030 12 jaar goed onderwijs krijgen, nog in geen 150 jaar zal worden gehaald. Sterker nog, in 2030 zullen nog steeds 1 op de 5 meisjes in crisisgebieden nog geen eenvoudige zin kunnen lezen.

Op de volgende Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (VN) in september komen wereldleiders samen om de voortgang te toetsen aan de hand van de Sustainable Development Goals (SDG’s), waaronder SDG 4 over onderwijs. Plan International roept regeringen en donoren op om deze kans te benutten om de uitgaven aan voortgezet onderwijs in crisissituaties te verhogen.

Plan International Nederland

Gelijke kansen voor meisjes en jongens. Dat is waar Plan International zich voor inzet. In ruim vijftig landen beschermen we meisjes tegen besnijdenis, kindhuwelijken, seksuele uitbuiting en tienerzwangerschappen. Ook in onze projecten op het gebied van onderwijs en werk, WASH (water, sanitatie, hygiëne) en noodhulp krijgen meisjes extra aandacht. Dit is hard nodig want meisjes worden stelselmatig achtergesteld en gediscrimineerd. Plan spant zich hard in om hun positie, maar ook die van hun families en community’s blijvend te verbeteren.


Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Christa Gray-Nooitgedagt, mobiel 06-51 79 14 55 of christa.nooitgedagt@planinternational.nl

Meer over onderwijsdeelname is hier te vinden.

 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.