Jaarverslag 2012 – 2013

Optimisme en bevlogenheid

Monique van ’t Hek, directeur van Plan Nederland, kijkt terug op een mooi en belangrijk jaar.

De droom van Plan

Uw vertrouwen en onze geloofwaardigheid zijn geen vanzelfsprekendheid. Wel vanzelfsprekend is voor ons dat we in alles voldoen aan de wetgeving en de richtlijnen die er zijn voor goede doelen, zoals een jaarverslag. Daar hebben we het niet iedere dag over, maar u kunt het lezen in dit jaarverslag. Maar er is natuurlijk veel meer…

Voor meisjes en jongens in ontwikkelingslanden

Plan Nederland draagt eraan bij dat meisjes en jongens in ontwikkelingslanden een betere toekomst tegemoet gaan en armoede duurzaam wordt bestreden. Met het accent op gelijke kansen en rechten voor meisjes werkt Plan aan concrete en blijvende verbeteringen in het leven van kinderen en hun familie.

Strategie en beleid

In de strijd tegen kindarmoede en de schending van de rechten van kinderen maakt Plan Nederland de strategische keuze om vooral te werken voor empowerment van meisjes. Deze keuze en de kansen en bedreigingen voor Plan Nederland, bepalen de geformuleerde doelstellingen en het beleid van Plan Nederland in de komende jaren.

Projecten uitgelicht

Wereldwijd voert Plan vele honderden projecten uit om de levensomstandigheden en toekomstkansen van meisjes en jongens te verbeteren. In dit jaarverslag hebben we er een paar uitgelicht.

Resultaten

Er is maar één resultaat waar Plan Nederland volledig tevreden mee zou zijn: overbodig worden, omdat de situatie van kinderen in ontwikkelingslanden, en van meisjes in het bijzonder, zo is verbeterd dat steun van organisaties als Plan niet meer nodig is. Maar dat is voorlopig helaas nog een utopie. Dus blijft Plan Nederland zich met hart en ziel inzetten om het beoogde doel te bereiken.

De organisatie

Met het oog op zo groot mogelijke efficiëntie, slagvaardigheid en daadkracht is Plan Nederland ingericht in verschillende clusters en afdelingen. Zo kan de organisatie inspelen op de behoeften van de verschillende doelgroepen en vragen uit de (Nederlandse) markt.