Kinderen in Uganda enthousiast over thuisonderwijspakketten

Door de coronapandemie kunnen kinderen in de vluchtelingenkampen in de West-Nijl-regio van Uganda niet naar school. Nu alle scholen in de kampen gesloten zijn, moeten meisjes steeds meer helpen met huishoudelijke taken. Plan stimuleert hen met onderwijspakketten om toch te blijven leren.

Uganda vangt meer dan 1,4 miljoen vluchtelingen op en staat daarmee op de derde plek van landen die de meeste vluchtelingen ter wereld opvangen. De vluchtelingen en asielzoekers komen voornamelijk uit de buurlanden Zuid-Sudan en de Democratische Republiek Congo[1].

Als meisjes in de vluchtelingenkampen eenmaal gestopt zijn met school, is het risico groot dat ze nooit meer terugkeren naar school. In plaats daarvan is de kans groot dat ze uitgehuwelijkt worden en zwanger raken terwijl ze zelf nog kind zijn. Dit komt doordat de gevolgen van de coronacrisis, zoals het verlies van banen en toenemende voedseltekorten, leiden tot een toename in seksueel en huiselijk geweld, mensenhandel, kindhuwelijken en kinderarbeid.

Lees ook: Een stille ramp voor 111 miljoen meisjes

Kinderen maken zich zorgen

Zillian (15) vertelt dat ze zich erg ongelukkig voelt nu ze niet op school is. Ze brengt het grootste deel van haar tijd door met huishoudelijke taken, zoals koken voor haar ouders en broers en zussen. “Ik haal de hele dag water.”

Letisia (16) heeft thuis geen elektriciteit waardoor ze in de avonden niet kan lezen. “Schoolwerk bijhouden is ook moeilijk vanwege de klusjes die ik in huis moet doen. Ik mis het groepswerk en leren met mijn vrienden, vooral voor natuur- en scheikunde.”

“Thuis is er geen bureau dat ik kan gebruiken en mijn ouders hebben geen tijd om me les te geven zoals de leraren op school”,  vertelt Fahad (12). Hij mist samen voetballen met zijn vrienden.

Bridget (13) maakt zich er zorgen over dat ze te veel school heeft gemist, waardoor ze geen toetsen meer kan maken aan het eind van het jaar. “Ik zit in de laatste klas van de basisschool. Omdat ik niet veel heb kunnen leren, maak ik me zorgen om mijn eindtoets voor ik naar de middelbare school ga.”

Bridget, Pamela, Monirah en Safinah ontvangen hun thuisonderwijspakketten.

Thuisonderwijsmateriaal voor 10.600 kinderen

Om thuisonderwijs tijdens de lockdowns in de vluchtelingendorpen Rhino en Bidibidi mogelijk te maken, heeft Plan International met steun van het ministerie van Onderwijs lesmateriaal voor thuisonderwijs uitgedeeld aan 10.600 vluchtelingenkinderen. De lespakketten zijn ontwikkeld op basis van richtlijnen van het ministerie van Onderwijs om ervoor te zorgen dat de kinderen het schoolprogramma kunnen vervolgen vanaf het moment dat de scholen gesloten werden.

Terwijl de kinderen thuisonderwijs volgen, moedigen we hun families aan om het leren te ondersteunen.

Aanmoediging om te leren

Jessica Ilomu, programmamanager onderwijs bij Plan International in Uganda, legt uit dat Plan het lesmateriaal deur-aan-deur uitdeelt in samenwerking met ouders, leraren, scholieren en andere communityleiders. Zo zorgen ze ervoor dat alle kinderen het materiaal in goede orde ontvangen. “Terwijl de kinderen thuisonderwijs volgen, moedigen we hun families aan om het leren te ondersteunen. We vragen ouders en verzorgers om kinderen te begeleiden, om er zeker van te zijn dat de kinderen hun schoolwerk goed kunnen maken”, vertelt Jessica.

Blij met het materiaal

Zillian, wiens droom het is om lerares te worden, zegt dat ze blij is met haar ontvangen thuisonderwijspakket. “Ik kan het lesboek makkelijk gebruiken, omdat alle vier vakken zijn samengevoegd in één document. Mijn beste vakken zijn maatschappijleer en wiskunde.”

Letisia wil verpleegkundige worden zodat ze zieke mensen in haar community kan behandelen. Ze zegt dat haar beste vakken Engels, maatschappijleer en natuur- en scheikunde zijn. “Ik vind de materialen prettig omdat ze eenvoudig, samengevat en gemakkelijk te begrijpen zijn.”

“De lesboeken bevatten duidelijke uitleg over alle vakken en onderwerpen met genoeg ruimte om opdrachten te maken”, vertelt Monirah. “Ik wil graag verpleegkundige worden. Toen ik klein was, vertelde een verpleegkundige me namelijk dat ik ondervoed was. Ik vond het indrukwekkend dat ze dat wist, en ik was vanaf dat moment vastberaden om later ook mensen met gezondheidsproblemen te helpen.”

Safinah is blij met het haar thuisonderwijspakket.

Familie en community helpen

Twaha wil dokter worden en zegt dat het lesboek hem zal helpen tijdens de lockdown. “Mijn beste vakken zijn natuur- en scheikunde, wiskunde en Engels. Ik vind deze vakken leuk omdat de leraren die het gaven het zo goed doen dat ik het meestal snel begrijp. Als ik dokter word, kan ik mijn familieleden en andere mensen in de community waar ik vandaan kom, behandelen als ze ziek worden.”

Bridget, die politieagent wil worden, zegt dat de lespakketten duidelijk zijn, met goed geformuleerde vragen en de juiste hoeveelheid ruimte voor antwoorden. “Ik wil politieagent worden zodat ik kan optreden tegen criminelen die denken dat ze de wet kunnen overtreden.”

Cijfer voor thuisgemaakt schoolwerk

Zodra de scholen weer open mogen, zullen de leraren het thuisgemaakte schoolwerk van de kinderen in de vluchtelingendorpen ophalen. Zij geven het schoolwerk een cijfer. “We hopen dat dit de kinderen aanmoedigt om alle opdrachten in het lesboek te maken. De leraren kunnen dan alle opdrachten uitleggen waar de kinderen moeite mee hadden”, legt Jessica uit.


[1] UNHCR

Samen helpen we vluchtelingenkinderen tijdens de coronacrisis.

Help jij mee?

Doneer nu!
 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.