Jaarverslag 2019 – 2020

We blikken terug op een bijzonder jaar. Zo spraken in 2019 de jongerenlobbyisten van de Girls Advocacy Alliance zich uit op de hoogste politieke podia over het belang van meisjesrechten in hun thuislanden. Mau (16) uit de Filipijnen, Hiba (19) uit Ghana en Ayesha (21) uit Sierra Leone namen het woord tijdens het High-level Political Forum van de VN in New York.

Ook startte Plan International in 2019 een project om duurzaam sociaal ondernemerschap te promoten in Jordanië, waar één op de drie jongeren werkloos is. Dit project helpt de jongeren – met een speciale focus op vrouwen tussen de 18 en 35 jaar – een bedrijf met een sociale missie te starten zodat ze een betere toekomst voor zichzelf en hun familie kunnen realiseren.

Lees in ons jaarverslag 2019-2020 hoe we, mede dankzij de steun van onze donateurs en partners, 622.900 jongeren (48 procent jongens en 52 procent meisjes) hebben bereikt met onze programma’s. Dat is 15 procent meer dan in het jaar ervoor. De voornaamste reden is een programma-uitbreiding op het gebied van Water, Sanitatie en Hygiëne (WASH). Een onderdeel van ons werk dat het afgelopen jaar door het COVID-19-virus nog belangrijker bleek dan ooit.

2020: overschaduwd door corona

In 2020 brak de coronapandemie uit die nog steeds voortduurt. Een crisis met ingrijpende gevolgen, ook voor onze programma’s. In eerste instantie was het van belang om meer watertappunten te installeren, zeep en antibacteriële gel uit te delen en voorlichting te geven over het voorkomen van coronabesmettingen. Nu richten we ons ook op de langeretermijngevolgen van de coronacrisis en de lockdowns. Want voor miljoenen kinderen, vooral meisjes, in lage- en middeninkomenslanden betekent deze crisis schooluitval en een toename van misbruik en armoede.

Plan International zet alles op alles om juist hen tijdens deze crisis te blijven bereiken en ervoor te zorgen dat de veelbelovende resultaten die we geboekt hebben in onze strijd tegen kindhuwelijken, tienerzwangerschappen en meisjesbesnijdenissen niet tenietgedaan worden.

Jaarrekening

Plan International Nederland heeft dit jaar € 55.311.000 aan inkomsten ontvangen en heeft € 57.530.000 uitgegeven, waarvan we € 51.857.000 besteed hebben aan onze doelstelling. Benieuwd naar onze inkomsten, uitgaven en begrotingen voor de toekomst? Bekijk dan onze jaarrekening die opgenomen is in ons jaarverslag.

Plan International Nederland is onderdeel van Plan International. Meer weten over de wereldwijde resultaten van Plan International? Lees hier het internationale jaarverslag.