Welkom bij Plan International.
Fijn dat je onze site bezoekt! Plan International maakt gebruik van cookies. Heel handig voor ons maar zeker ook voor jou. Want met cookies zorgen we er o.a. voor dat we de website gebruiksvriendelijker kunnen maken en we je een fijne ervaring kunnen bieden. Daarnaast zetten we bijvoorbeeld cookies van Google in om activiteiten op onze website te analyseren en onze pagina's te verbeteren. En we plaatsen ook cookies van o.a. Microsoft, Facebook en Twitter voor social media- en advertentiedoeleinden. Zo kunnen wij gerichte campagnes voeren om meer mensen te bereiken zoals jij. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken. Lees meer hierover in ons cookiebeleid.

Tech-lessen voor Chinese meisjes op het platteland

  • 18 januari 2019

Spelen met een dansende robot of zelf een hijskraan bouwen. Op het Chinese platteland leren kinderen hoe leuk technologie kan zijn. Christel Keizer, directeur van de ASML Foundation, bezocht samen met Plan International twee samenwerkingsprojecten. “Zo mooi om jongens en meisjes te zien samenwerken.”

China zit in de lift, de economie groeit als kool. Toch blijft het onderwijs op het platteland, met name voor meisjes, nog achter. Christel Keizer: “Op veel scholen is geen verwarming, en er zijn vaak geen aparte toiletten voor meisjes. De omstandigheden zijn soms bar.” Technisch onderwijs is er helemaal een ondergeschoven kindje. De leerkrachten hebben de kennis vaak niet in huis en er is geen goed lesmateriaal. Ook overheerst nog het idee dat techniek alleen voor jongens is.

Meisjes warm laten lopen voor techniek

Met de zogeheten STEM-projecten trekken Plan en de ASML Foundation samen op. STEM staat voor Science, Technology, Engineering and Mathematics en de projecten zijn erop gericht kinderen warm te laten lopen voor techniek. Op plattelandsscholen worden leerkrachten getraind in het geven van tech-lessen en de scholen krijgen degelijk lesmateriaal. In totaal doen er 1200 kinderen mee.

Christel Keizer bezocht samen met Plan twee projecten nabij Xi’an, in de provincie Shaanxi. “Op een basisschool zagen we hoe kinderen kennismaken met techniek. Heel speels, met een dansende robot en een plastic hijskraan waarmee je dingen op kunt takelen. Op de middelbare school waar we ook een kijkje namen, zijn de lessen geavanceerder, daar leren kinderen bijvoorbeeld om een brug te bouwen vanaf een computerscherm.”

Meisjes en jongens gelijk

“Het was vooral mooi om te zien hoe jongens en meisjes samenwerkten. Het project richt zich name op meisjes, maar de jongens worden zeker niet uitgesloten. Ik zag hoe ze in gemengde groepjes aan die brug sleutelden. Dat ging heel harmonieus. Zo bereik je een dubbel effect: de leerlingen krijgen iets mee van techniek, en tegelijkertijd leren ze dat jongens en meisjes gelijk zijn.”

Deelname aan deze projecten is vrijwillig. “Omdat we graag gemotiveerde kinderen willen. Het was mooi om te zien hoe groot de animo is, er is zelfs al een wachtlijst.” De ASML Foundation focust op kansarme kinderen. “En dan met name op meisjes”, zegt Keizer. “Omdat wij geloven in diversiteit op de werkvloer. Bij ASML, waar zeer geavanceerde chip-machines worden gemaakt, is 85 procent van de werknemers man. Dat moet veranderen en dat begint bij onderwijs.”

STEM-project ASML Foundation

“We passen goed bij elkaar”

Via de samenwerking met Plan wil de ASML Foundation meer impact creëren. “Plan heeft goede contacten en een groot bereik. Het belangrijkste voor ons is dat Plan zich, net als wij, richt op meisjes. We passen in dat opzicht heel goed bij elkaar.”
Het was mooi om de meisjes zo enthousiast aan de slag te zien. “Maar je merkte wel dat ze nog een omslag moeten maken. Als wij zeiden dat ze later ook ingenieur kunnen worden, keken ze ons verbaasd aan. ‘Dit is toch meer voor jongens? Wij worden toch verpleegster of juf?’ Je merkt dat ze aan het idee moeten wennen.”

Ze is benieuwd naar de impact van de STEM-projecten, die tot 31 augustus 2021 lopen. “Hoeveel kinderen gaan straks echt de tech-kant op? De helft zou fantastisch zijn maar ik denk dat je met een kwart al blij kunt zijn. Ik hoop op een olievlekeffect, het zou mooi zijn als deze kinderen weer andere kinderen enthousiast maken.”

Lees hier meer over de ASML Foundation

Vrouwelijke rolmodellen

ASML China werkt actief mee aan de STEM-projecten. De leerlingen die meedoen kunnen een kantoor bezoeken en medewerkers houden praatjes op scholen. “Zeker als het vrouwelijke medewerkers zijn, zien de kinderen dat vrouwen ook alles kunnen worden wat ze willen.”

Haar werk geeft Christel veel voldoening. “Dankzij mijn werk zie ik een hele andere kant van de samenleving. Ik zie met eigen ogen dat je met weinig middelen veel kunt bereiken. Niet alleen bij dit project, maar ook in andere landen.”

Meisjes die opeens beseffen dat ze alles kunnen worden wat ze willen. Het kwartje zien vallen, dat is zo prachtig om te zien.

 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.