Welkom bij Plan Nederland.
Fijn dat je onze site bezoekt! Plan Nederland maakt gebruik van cookies. Heel handig voor ons maar zeker ook voor jou. Want met cookies zorgen we er o.a. voor dat we de website gebruiksvriendelijker kunnen maken en we je een fijne ervaring kunnen bieden. Daarnaast zetten we bijvoorbeeld cookies van Google in om activiteiten op onze website te analyseren en onze pagina's te verbeteren. En we plaatsen ook cookies van o.a. Microsoft, Facebook en Twitter voor social media- en advertentiedoeleinden. Zo kunnen wij gerichte campagnes voeren om meer mensen te bereiken zoals jij. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken. Lees meer hierover in ons cookiebeleid.

Sectorbrede Impact Challenge opvolger Transparant Prijs

  • 6 juni 2017

Vorige week is een nieuw, sectorbreed initiatief gelanceerd onder de naam ‘Impact Challenge’. De Impact Challenge is een idee van Plan Nederland, Wakker Dier, Nierstichting, Amref Flying Doctors, de Natuur en Milieufederaties, Simavi, The Hunger Project, Goede Doelen Nederland, CBF, Impact Centre Erasmus en PwC. Het initiatief bestaat o.a. uit jaarlijkse impactmeting, een evenement en een leergang en speelt in op de behoefte om de maatschappelijke impact van de sector te vergroten en zichtbaarder te maken.

Impact Challenge

Einde Transparant Prijs

Vorige maand maakte PwC bekend na bijna veertien jaar te stoppen met de Transparant Prijs voor het beste jaarverslag van goede doelen. Volgens PwC was het doel bereikt: de verslaggeving van goede doelenorganisaties significant verbeteren.’ PwC kondigde aan zich meer richten op impact en startte enkele gesprekken binnen de sector. In 2015 won Plan Nederland de Transparant Prijs.

Vorige week werd bekend dat een nieuw initiatief werd gelanceerd onder de naam ‘Impact Challenge’: een idee van Plan Nederland, Wakker Dier, Nierstichting, Amref Flying Doctors, de Natuur en Milieufederaties, Simavi, The Hunger Project, Goede Doelen Nederland, CBF, Impact Centre Erasmus en PwC. De Challenge speelt volgens de initiatiefnemers in ‘op de gezamenlijke uitdaging waar de sector nu voor staat om de maatschappelijke impact van ons werk te vergroten en zichtbaarder te maken.’

genderongelijkheid

Drie doelen

Het doel van de Impact Challenge is drieledig:

  1. ‘Impact’ te agenderen en sectorbrede kennis te verdiepen;
  2. Van elkaar te leren en kennisuitwisseling;
  3. Sectorbreed te discussiëren over impact en effectiviteit op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en maatschappelijke trends.

Daarnaast onderzoeken de initiatiefnemers of de door de VN vastgestelde en mondiaal gedragen Sustainable Development Goals (SDG’s) ‘een bruikbare kapstok bieden om de impact als sector zichtbaar te maken en in een breder perspectief te plaatsen.’

Concrete activiteiten dit jaar

De Impact Challenge start nog dit jaar met de eerste activiteiten om ‘impact’ sectorbreed te agenderen:

  1.  Jaarlijkse impactmeting: Waar staat de sector op het gebied van impact?
    Om dit te meten, neemt het CBF voortaan reflectievragen over impact op in de jaarlijkse toetsing. Binnenkort ontvangen erkende goede doelen een e-mail met een verdere toelichting en link naar de jaarlijkse toetsing.
  2. Impact evenement:
    In november wordt een impactevenement gehouden waar inspirerende voorbeelden van impactrealisatie worden uitgewisseld.
  3. Leergang doelrealisatie:
    In september organiseert koepel Goede Doelen Nederland een leergang om goede doelen te ondersteunen bij het impactgerichte werken en het naleven van de CBF-Erkenningsregeling. De leergang is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van Goede Doelen Nederland.
 
 
 
 
 

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.